DSpace DSpace Softwareについて 愛知教育大学
English
 

DSpace at 愛知教育大学 >
01 学術雑誌論文(学内発行分) >
0104 愛知教育大学研究報告. 教育科学編 >
第66輯 >

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://hdl.handle.net/10424/7073

タイトル: 高校生の公民科現代社会における学習動機が公民的態度の獲得に与える影響
その他のタイトル: Influence of Learning Motivation for Contemporary Social Studies among High School Students for Acquiring the Necessary Civic Attitude
著者: 山本, 和弘
藤木, 大介
著者(訳): Yamamoto, Kazuhiro
Fujiki, Daisuke
出典: 愛知教育大学研究報告, 教育科学編. 2017, 66, p. 107-115.
出版者: 愛知教育大学
抄録: Civics is a high school subject that seeks to impart the necessary attitude and ability to participate in society. To examine the method of teaching that suits the subject purpose, this study examined what types of learning motivation most influenced the students who acquired the appropriate civic attitude through a civics course-contemporary social studies. With the participation of 211 high school students, this study measured learning motivation and civic attitude through a questionnaire. The results indicated that students who enrolled in the course with the motivation to apply their knowledge in their lives acquired a better civic attitude than those with other learning motivations. Furthermore, the more interesting the students found contemporary social studies, the better civic attitude they acquired. On the basis of these results, this study validated the teaching method that motivated students to learn contemporary social studies by using familiar or current topics as materials and by instilling the expectation of participating in society through, for example, voting behavior.
URI: http://hdl.handle.net/10424/7073
言語: ja
NII資源タイプ: Departmental Bulletin Paper
教育情報の種別: ETYP:教育関連論文
学校種別: STYP:高等学校
教科・領域: SSUB:現代社会
著者版フラグ: publisher
sortkey: 17
出現コレクション:第66輯

このアイテムのファイル:

ファイル 記述 サイズフォーマット
kenkyo66107115.pdf458.34 kBAdobe PDF見る/開く

このリポジトリに保管されているアイテムは、他に指定されている場合を除き、著作権により保護されています。

 

DSpace Software Copyright © 2002-2006 MIT and Hewlett-Packard - ご意見をお寄せください